Rock Machine

Turistika

Tour de Terchová 4 - okolo Pupovho vrchu

26.05.2018
No, konečne mám fotomodelku, budú aj bajky v bajkovom článku z tohto kraja. „Jánošíkov kraj - cyklistický raj“ je napísané na cyklomape v centre Terchovej, tak zase po nejakej dobe ideme skontrolovať súlad teórie s realitou. Tentokrát kratšie, lebo sme sa sem doviezli zo Strečna popod horu po vlastnej osi ( tak ako TU ) a to chvíľu trvá. A aj nazad sa treba dostať, na vlak... V pláne je okruh okolo Pupovho vrchu, z väčšej časti po zelenej „Cyklotrase terchovským chotárom“. Je tam viacero možností zísť z lesa nazad do doliny na asfalt. Uvidíme, ...   Celý článok
 Hrebeň po ktorom kráčali Pochylý, Plulík či Sabovčík začína alebo končí v Kopskom sedle. Hrebeňovka na Jahňací štít síce nie je ťažká lezecká túra, ten impozantný hrebeň ktorý doslova bije do očí už od Bieleho plesa zato ponúka nádherné výhľady na obidve strany Tatier. V prvom diely horolezeckého sprievodcu od Arna Puškáša sa dočítate, že postup hrebeňom je za II. Opis je skromný, variánt je viacero, obaja sme tu boli už viackrát. Nebudem sa snažiť o presný opis trasy. Na jej zvládnutie je potrebné mať skúsenosti z pohybu mimo chodníkov ...   Celý článok
Alebo zo Zlatých Moraviec do Novej Bane, alebo začiatok Rudnej magistrály. Takže červená značka, takých 27 km, dá sa za deň. Do polovice stúpanie na Inovec, potom klesanie. Jednoduché, jasné a krajinársky pekné. A aj dobre značené, čo treba oceniť najmä na rozľahlých lúkach. Svahy mierne, takže je to aj na 100% bajkovateľné, v oboch smeroch. Aj keď v smere od Novej Bane by som volil radšej cyklotrasu, aspoň na začiatku, po Bukovinu. Turistická značka sa z mesta (od Záhrbu) dvíha trochu strmšie, ako je pre bajkera komfortné. Zdroj: https://mapy.hiking.sk/ ...   Celý článok
Malý, ale pekný. Donedávna ukrytý pred očami väčšiny turistov vo Veľkej Fatre, v hornej časti Belianskej doliny, takmer v ústí jednej z jej bočných doliniek - Došnej. Len zopár stoviek metrov vyššie od miesta, kde pri chatovej osade Havranovo odbočuje zelená značka z doliny prudko do kopca, smerom na Borišov. Ale v r. 2013 členovia KST Turiec dotiahli k vodopádu žltú značku. Pohodlne z Havranova po asfaltke, asi kilometer, len posledných hádam 200 metrov (po odbočení z cesty) bolo treba spraviť kopaný chodník vo svahu. Ďakujeme. Vodopád má asi šesť met...   Celý článok
 Podbanské - Tichá a Kôprová dolina, 28.04.2018 Tieto dve dlhé a krásne doliny oddeľujúce Vysoké Tatry od Západných je možné z väčšej časti prejsť na horskom bicykli po lesných asfaltkách. Na parkovanie odporúčam veľké parkovisko hneď za mostom hlavnej cesty cez riečku Belá pod hotelom Permon. Z tohto miesta si, až budete mať šťastie môžete obzrieť na splav štartujúcich vodákov a potom sadnete na bajk a vyrazíte hore. Ono stúpaní sa netreba báť nie je to nič náročné o to viac si budete môcť obzerať výhľady. A pozerať je stále čo. Viac sa...   Celý článok
Sedím si v práci a akosi ma mrví, zdá sa, že mám málo endorfínov v krvi. Sústrediť sa neviem, na všetkých len štekám, mala by som cez víkend snáď vypadnúť niekam. Nákupy ma nebavia a pivo aj tak nepijem, na didžinu som už stará, v kine nudou zahnijem. Voľba padá len na hory - ako velí logika. Teším sa jak mladé šteňa, keď sa šťastím pociká. Hlava plodí smelé plány, Gúgl pľuje obrázky, no viac ako odpovede sužujú ma otázky. Možností je strašne veľa: kedy? ako? kam? a s kým? Od vzrušenia silného sa asi zasa nevyspím. Na...   Celý článok
Ultrasezóna je začiatkom apríla v plnom prúde, moje nohy však sa ešte len preškoľujú z lyžiarok na maratónky. A čo môže byť lepšia motivácia do začiatku, ako dostať „požehnanie“ od jedného z najsprávnejších slovenských ultrapankáčov (nemenovaného Johnnyho P.)? Pri náhodnom stretnutí  na stanici v Prievidzi. Lebo voľba padla na Nitrické vrchy, s nástupom z Horných Vesteníc. Pekne po zelenej cez Surdov na hrebeň a ďalej už po ňom, po červenej, ohnivou čiarou do sedla Homôľka. Ak sily a čas ostanú, potiahnem až do Ilavy. Len pozor, vody ...   Celý článok
 Poprad - Branisko - Sľubica Odkedy je v prevádzke nová diaľnica z Popradu smerom do Prešova otvorili sa nám nové turistické možnosti. Za veľmi slušných a prijateľných 30 minút sme z Popradu v sedle Branisko. Parkovanie cez týždeň úplne bez problémov. Sedlo pretína rovnomenné pohoria napoly. Najprv sa povenujeme južnej časti. Dnes na nás čaká hrebeňovka zo sedla až na vrchol Sľubica, ktorý je známy ako štartovacie miesto paraglajdistov. Celá trasa vedie po zelenej značke. Návrat rovnakou trasou. Prvou dominantou ktorú na trase stretávame je okrúhla ve...   Celý článok
Malá Magura, rozlohou najmenší zo štyroch podcelkov Strážovských vrchov, je ako taký klin, vrazený zo severu do Hornonitrianskej kotliny. Jej masívny hrebeň sa plynulo dvíha od Bojníc po Boškovie laz, potom je to také húpavé hore – dole až na najvyšší bod na Magure (1141 m). O kúsok ďalej, z Malej Magury, prudko padá do sedla Obšiar. Tam už začína ďalší podcelok Strážovských vrchov – Zliechovská hornatina, konkrétne jej časť Javorinka, kde sa ráz krajiny výraznejšie zmení, najmä časté výhľady pribudnú. Javorinka je zároveň názov kopca s vl...   Celý článok
Ku dvom hradom, kompe a pomníku francúzskym partizánom na Zvonici pribudla Strečnu ďalšia dominanta - osem metrov vysoká rozhľadňa na najvyššom bode skalnatého hrebienka Špicák, priamo nad dedinou, na žltej turistickej značke. Aj z europeňazí ju domáci stavali na jeseň 2017 a oficiálne otvorili 10.marca 2018. Pekná, festovne drevená, sú k nej aj infotabule, smerovky a lavičky na už existujúcom náučnom chodníku. Na prízemí a medziposchodí by sa v núdzi celkom pohodlne vyspalo zo desať ľudí. Hore je krytá veranda. Najlepší výhľad je z nej na okol...   Celý článok
Klub slovenských turistov a Občianske združenie KARPATY pozývajú na 32. ročník medzinárodného stretnutia expedičných turistov a netradičných cestovateľov EXPEDÍCIE 2018.   Vážení priatelia!   Zima sa pomaly končí a priaznivci tajomných diaľav a krásnej prírody už premýšľajú o lete. Jedni majú smelé plány, iba doťahujú detaily a upresňujú zostavu. Druhí, zaťažení prácou alebo školou, si nenašli čas, aby popremýšľali, rozhodli sa a pustili sa do príprav ľahšej výpravy alebo náročnejšej expedície. Tretích tiež lákajú neznáme...   Celý článok
Dnes už takmer zabudnuté mestské lyžiarske stredisko na Kamzíku je už dávno nie v prevádzke. Klimatické zmeny tu našli jednu zo svojich obetí. Kto by si dnes vedel predstaviť, že ešte pred 50 rokmi tu bola veľká lyžiarska premávka – samozrejme nielen turistická, ale aj pretekárska, na medzinárodnej úrovni. Vyrástli tu aj majstri Slovenska. Že je to dnes inak, ďakujeme klimatickému zvratu, ktorý sme si čiastočne zapríčinili sami. Areál, hoci nie veľký, stačil na vybudovanie zjazdovej trasy, veľkého skokanského mostíka, slalomového svahu s večerným o...   Celý článok

Hrana Val Rosegu

03.02.2018
 Švajčiarske Alpy - St. Moritz - Pontresina - Val Roseg. Leto 2017. Pekné dni voľna treba využiť vždy naplno a efektívne. Mojou snahou je dlhodobo v takéto dni byť čo najviac vonku v akcii a čo najmenej sedieť v aute. Výhodou v plánovaní mi je najbližšie okolie môjho základného tábora v doline Val Roseg. V tento deň som auto nepoužil vôbec. Ráno som s batôžtekom jemným poklusom vybehol priamo z chyže a na zahriatie sa preklusol 7 km dole do Pontresiny. Popri štrkovej ceste dolinou vedie aj nádherný krajinou vlniaci sa chodníček. Pred Pontresinou som v pra...   Celý článok
Som si myslel, že to bude hore len pre korčuliarov, keď po tom jarnom týždni udrelo -10. Tak sa mi ani lyže nechcelo brať, vedel som, že by som veľa nosil a ani na tom zmrznutom betóne že by to nebolo moc komfortné... Dokonca namiesto vibramov stačilo obuť len zubaté maratónky s mäkšou zmesou, prípadne ich pre pokoj v mysli poistiť retiazkovými „mačkami“. Nebolo sa do čoho zabárať. Čistého ľadu bolo ale máličko, skôr prevládal drsný šmirgeľ zamrznutého firnu. Najšmykľavejšie to bolo práve dole, tam kde bolo snehu najmenej. Štveral som sa zo Šútov...   Celý článok
Neďaleko Jablanacu odbočujeme z Jadranskej magistrály a začíname stúpať serpentínami úzkou asfaltovou cestou. Naším cieľom je priesmyk Veli Alan 1414m. Ideme len na prieskum brány do Národného parku Severný Velebit. Cestou hore obdivujeme výhľady na ostrovy ale aj na skalné veže znenazdajky objavujúce so vo výhľade. Na najväčšiu z nich: Strogir vedie niekoľko športových lezeckých ciest.  Pokračujeme serpentínami k hrebeňu Velebitu keď sa nám otvorí výhľad na starú opustenú budovu v diaľke. Priblížime si ju s pomocou fotoaparátu a nestačíme sa div...   Celý článok
Aktualizované!    Švajčiarsko - Engadin - Pontresina - Val Roseg O ľadovcovej jaskyne vo Val Rosegu som tu písal už minulý rok.  V lete vznikajú pôsobením vody a potôčikov ktoré podmývajú ľadovec zaujímavé jaskyne a rôzne ľadovcové útvary. Všetko je o to zaujímavejšie, že v zime, keď v jaskyni potoky netečú dá sa ísť do jaskyne všetko pekne v kľude pozrieť. Dostanete sa takto pekne ľadovcu pod kožu a pohľadkáte si ľad pekných pár tisíc rokov starý. Pôsobením vody sa z roka na rok všetko rýchlo mení a tak som využil príležitosť a navšt...   Celý článok
Osemdesiate roky, traja spolužiaci a ich dobrodružstvá doma aj vo vesmíre po tom, čo v jaskyni skalnej steny  objavia ukrytú cudziu kozmickú loď... Všetci sme vtedy špekulovali nad možným miestopisom tejto takmer kultovej knihy Jozefa Žarnaya. No a teraz, cestou do Mníchova, na návštevu k nášmu „zahraničnému dopisovateľovi“ Janovi Bankovi, spomienky ožívajú. Lebo pred Salzburgom, naľavo od diaľnice sa dvíha výrazný vápencový masív: Drachenwand. Takže výjazd Mondsee, krátka cesta cez mestečko a popri brehu jazera, odbočka doprava na Sankt Lorenz a ...   Celý článok
Kritické myslenie. Nie je to tak dávno, čo nám ho nebolo ani veľmi treba. Ráno sa vstalo, kohút sa postaral, a húfy nevoľníkov sa pomaly so sklopenými hlavami presúvali na panské. Rozmýšlať nad tým prečo, načo, začo, ako, ako by sa to dalo a podobne nebolo potrebné a bolo skôr na obtiaž. Doba sa zmenila. Mierne zrýchlila. Ľudí čo ráno so sklopenou hlavou odchádzajú na panské je stále veľa, ale... Do štrajkujúcich sa už, aspoň v našich končinách, nestrieľa ostrými. Chvalabohu. Zmenilo sa ešte niečo. A výrazne. Pribudlo možností. Áno, musím do...   Celý článok
Vianoceeeee! Koláčiky, darčeky, čerstvo zavraždený kapor, rodinné návštevy, nevyhnutné obžieranie. A tradičný odmäk, šľak ho pobil! V TA3 sa ľudia na ľade hlušia, zato v dolinách po snehu ani chýru, suché cesty, parádna bajkovačka, na poludnie ani čapicu netreba. No na ďalší deň to chce zmenu, ide sa na túúristiku! Posledná možnosť, rúúti sa sem front! Čiže bude pár dní hnusne, toto je vraj na dlhšie posledná možnosť užiť si pekné počasie.     Dohoda je rýchla, česko-slovenská rodinná expedícia vyráža do mrazivého inverzného r...   Celý článok
 Vysoké Tatry - Mengusovská dolina Babie leto, október 2017. Z chodníka, ktorý nám umožnil rýchly presun a nabratie výšky, odbočujeme pri Žabích plesách. Odtiaľto postupujeme chodníčkom smer Volovcové sedlo, pod ním smer Volí chrbát. Na hrebeň sa dostaneme kúsok od Hincovej veže. Odtiaľto už nasleduje miestami trojkový terén. Zliezame stienku, našťastie nie s veľkou expozíciou, a cesta na Hincovu vežu je voľná. Výhľady do severu  rovnako aj ku Hincovmu sedlu sú parádne. Týmto (pre nás novým) vrcholom v Tatrách túra nekončí. Poctivo nabratú vý...   Celý článok

Zoznam článkov od 1 do 20 (z 505) >>

JM SPORT www.skyrunning.sk www.tatry.nfo.sk www.sportrysy.sk www.msslovakia.eu